Content-Type: multipart/related; start=; boundary=----------yDHcn2rkevoBsTX92q9BZP Content-Location: http://hn.ihned.cz/c1-37205590-aktuality Subject: =?utf-8?Q?Aktuality=20|=20HN.IHNED.CZ=20-=20aktuality?= MIME-Version: 1.0 ------------yDHcn2rkevoBsTX92q9BZP Content-Disposition: inline; filename=c1-37205590-aktuality.htm Content-Type: text/html; charset=windows-1250; name=c1-37205590-aktuality.htm Content-ID: Content-Location: http://hn.ihned.cz/c1-37205590-aktuality Content-Transfer-Encoding: Quoted-Printable = Aktuality | HN.IHNED.CZ - aktuality = = = = = = =
reklama
=
mobiln=ED verze | = p=F8ihl=E1=9Aen=ED | obsahov=FD servis | online archivy | online inzerce | p=F8edplatn=E9 titul=F9 economia | benefitklub       rss | mms | sms      

roz=9A=ED=F8en=E9 vyhled=E1= v=E1n=ED »
=
P=F8ej=EDt= do diskuse
(0 p=F8=EDsp=ECvk=F9)
HN.IHNED.CZ  22. 5. 2009  00:00 &= nbsp;(aktualizov=E1no: 22. 5. 2009  10:46)

Aktuality

=
= = = =
Tagy
=

=C8esko je v po=E8=EDta=E8ov=E9 gramotnosti na 19. m=EDst=EC

Znalost ICT technologi=ED neboli takzvan=E1 po=E8=EDta=E8ov=E1 gramotnos= t pat=F8=ED v sou=E8asn=E9m sv=ECt=EC k z=E1kladn=EDm p=F8edpoklad=F9m d= al=9A=EDho rozvoje. Asi polovina n=E1r=F9stu produktivity v modern=ED ek= onomice souvis=ED s pou=9Eit=EDm ICT, kter=E9 s sebou p=F8in=E1=9A=ED zv= =FD=9Aen=ED efektivity, zkvalitn=ECn=ED slu=9Eeb i vznik lep=9A=EDch pro= dukt=F9 ve v=9Aech sf=E9r=E1ch - od soukrom=E9ho po ve=F8ejn=FD sektor.

"=DArove=F2 po=E8=EDta=E8ov=E9 gramotnosti v jednotliv=FDch zem=EDch Ev= ropsk=E9 unie dosud nen=ED zcela vyrovnan=E1, z=E1padoevropsk=E9 zem=EC = maj=ED proti v=FDchodoevropsk=FDm z=F8ejm=FD n=E1skok. Ten je d=E1n p=F8= edev=9A=EDm t=EDm, =9Ee se v t=ECchto zem=EDch se systematick=FDm po=E8=ED= ta=E8ov=FDm vzd=ECl=E1v=E1n=EDm za=E8alo o pozn=E1n=ED d=F8=EDve ne=9E v= zem=EDch v=FDchodn=ED Evropy. P=F8esto lze =F8=EDci, =9Ee si =C8e=9Ai n= a tomto pomysln=E9m =9Eeb=F8=ED=E8ku nestoj=ED =9Apatn=EC. =C8esk=E1 rep= ublika v =FArovni po=E8=EDta=E8ov=E9 gramotnosti podle standard=F9 ECDL = zauj=EDm=E1 zhruba st=F8edn=ED p=F8=ED=E8ku," konstatuje Ji=F8=ED Ch=E1b= era, mana=9Eer ECDL pro =C8R, a up=F8es=F2uje: "Z pohledu testovan=FDch = osob vzta=9Een=FDch k celkov=E9mu po=E8tu obyvatel je pak =C8esk=E1 repu= blika na 19. m=EDst=EC z 35 sledovan=FDch evropsk=FDch zem=ED. Z hledisk= a intenzity testov=E1n=ED v posledn=EDch letech je na tom nejl=E9pe =D8e= cko n=E1sledovan=E9 Irskem a Kyprem. V prvn=ED des=EDtce se um=EDstilo j= e=9At=EC Ma=EFarsko na p=E1t=E9m m=EDst=EC, ale i t=F8eba Slovensko na m= =EDst=EC des=E1t=E9m. =C8esk=E1 republika z tohoto hlediska obsadila 17.= m=EDsto."

Je z=F8ejm=E9, =9Ee k tomu, aby bylo dosa=9Eeno po=9Eadovan=E9 =FArovn=EC= ICT, je pot=F8eba celo=9Eivotn=ED vzd=ECl=E1v=E1n=ED a tak=E9 standardi= zace dosa=9Een=E9 =FArovn=EC. "Oboj=ED zaji=9A=9Duje koncept European Co= mputer Driving Licence ECDL," =F8=EDk=E1 Olga =8At=ECp=E1nkov=E1, p=F8ed= sedkyn=EC =C8SKI, a uv=E1d=ED, pro=E8 je tento koncept pro dosa=9Een=ED = po=9Eadovan=E9 =FArovn=EC ICT tak d=F9le=9Eit=FD: "Neziskov=E9 sdru=9Een= =ED CEPIS p=F8ipravilo ji=9E v roce 1995 definici pojmu po=E8=EDta=E8ov=E1= gramotnost a zalo=9Eilo koncept ECDL. Hlavn=EDm posl=E1n=EDm ECDL je p=F8= isp=EDvat ke v=9Aeobecn=E9mu zvy=9Aov=E1n=ED po=E8=EDta=E8ov=E9 gramotno= sti, vytvo=F8it uzn=E1van=FD objektivn=ED standard pro po=E8=EDta=E8ovou= gramotnost prost=F8ednictv=EDm objektivn=EDho testov=E1n=ED a ECDL cert= ifik=E1tu a definovat z=E1kladn=ED kvalifika=E8n=ED po=9Eadavky, jejich=9E= z=EDsk=E1n=ED umo=9En=ED =F8=E1dnou =FA=E8ast v e-spole=E8nosti a vyu=9E= it=ED jej=EDch v=FDhod."

Po vysok=E9 =9Akole chce 46 procent student=F9 podnikat

T=E9m=EC=F8 polovina vysoko=9Akolsk=FDch student=F9 by cht=ECla po skon=E8= en=ED studia podnikat. Podle vlastn=EDch vyj=E1d=F8en=ED jim v tom v=9Aa= k m=F9=9Ee zabr=E1nit nedostatek finan=E8n=EDch prost=F8edk=F9 a zku=9Ae= nost=ED. To je i d=F9vodem, pro=E8 okolo 84 procent z nich rad=ECji p=F8= i studiu pracuje v r=E1mci hlavn=EDho nebo vedlej=9A=EDho =FAvazku =E8i = brig=E1dy. Vypl=FDv=E1 to z pr=F9zkumu Institutu rozvoje podnik=E1n=ED (= IDE), kter=E9ho se z=FA=E8astnilo 382 student=F9.

Podle pr=F9zkumu pracuje p=F8i studiu 72 procent vysoko=9Akolsk=FDch stu= dent=F9, jen 16 procent z nich v=9Aak podnik=E1. Nejv=EDce student=F9, 3= 6 procent, pracuje v r=E1mci brig=E1d, 29 procent pracuje v r=E1mci vedl= ej=9A=EDho =FAvazku a 12 procent dokonce v r=E1mci hlavn=EDho pracovn=ED= ho pom=ECru. Zaj=EDmavost=ED je, =9Ee jen 46 procent student=F9 pracuje = v oboru, kter=FD studuje. Nej=E8ast=ECji jde o slu=9Eby, finance a infor= ma=E8n=ED technologie.

Na pr=E1ci je nejd=F9le=9Eit=ECj=9A=ED jej=ED n=E1pl=F2. Uvedlo to 44 pr= ocent student=F9. V=FD=9Ae platu je nejd=F9le=9Eit=ECj=9A=ED pro 22 proc= ent student=F9, 14 procent zaj=EDm=E1 hlavn=EC pracovn=ED prost=F8ed=ED = a firemn=ED kultura. Mo=9Enosti dal=9A=EDho profesn=EDho r=F9stu uvedlo = jako nejd=F9le=9Eit=ECj=9A=ED krit=E9rium 11 procent student=F9.

P=F8esto=9Ee podle pr=F9zkumu nyn=ED podnik=E1 jen 16 procent pracuj=EDc= =EDch student=F9, co=9E p=F8edstavuje p=F8ibli=9En=EC 11 procent v=9Aech= osloven=FDch student=F9, po =9Akole chce podnikat cel=FDch 46 procent v= =9Aech respondent=F9. T=F8etina z nich m=E1 ji=9E dokonce p=F8ipraven po= dnikatelsk=FD z=E1m=ECr, nej=E8ast=ECji ve slu=9Eb=E1ch, on-line obchodo= v=E1n=ED, informa=E8n=EDch technologi=EDch, maloobchodu nebo gastronomii= .

Polovina student=F9 si mysl=ED, =9Ee st=E1t nedostate=E8n=EC podporuje p= odnikatele. Za p=F8ek=E1=9Eky podnik=E1n=ED pova=9Euje 28 procent studen= t=F9 nejistotu prost=F8ed=ED v =C8esk=E9 republice, 21 procent=F9m vad=ED= ji=9E samotn=FD stav podnikatelsk=E9ho prost=F8ed=ED, 20 procent vid=ED= bari=E9ry v legislativ=EC a 8 procent v =E8asov=E9 n=E1ro=E8nosti. Okol= o 54 procent student=F9 si mysl=ED, =9Ee by m=ECl st=E1t sn=ED=9Eit byro= kracii.

Evropsk=FD ekonomick=FD "=F8idi=E8=E1k"

Fakulta managementu a informatiky Univerzity Hradec Kr=E1lov=E9, Institu= t dal=9A=EDho vzd=ECl=E1v=E1n=ED (IDV FMI UHK) se stala jedn=EDm ze 20 =E8= esk=FDch vzd=ECl=E1vac=EDch a zku=9Aebn=EDch center syst=E9mu EBCL (Euro= pean Business Competence Licence), jemu=9E se po cel=E9 Evrop=EC p=F8ezd= =EDv=E1 ekonomick=FD "=F8idi=E8=E1k". "V pr=F9b=EChu kv=ECtna leto=9An=ED= ho roku jej z=EDskaj=ED prvn=ED lid=E9 z Kr=E1lov=E9hradeck=E9ho kraje. = Absolvent=F9m umo=9E=F2uje ihned vyu=9E=EDt nabyt=E9 znalosti ve sv=E9 p= rofesi nebo pro z=EDsk=E1n=ED nov=E9 pracovn=ED pozice," =F8=EDk=E1 Jaro= slava Dittrichov=E1, kter=E1 na UHK stoj=ED v =E8ele projektu.

Vzd=ECl=E1v=E1n=ED se t=FDk=E1 ryze ekonomick=E9 agendy, kter=E1 je nutn= =E1 pro dobr=E9 fungov=E1n=ED jak firem, tak =FA=F8ad=F9 =E8i dal=9A=EDc= h instituc=ED. V=FDuka se bude uskute=E8=F2ovat formou e-learningu. V=9A= echny studijn=ED materi=E1ly bude tedy mo=9Eno nastudovat p=F8es po=E8=ED= ta=E8. "I p=F8ihl=E1=9Aku lze podat prost=F8ednictv=EDm na=9Aich webov=FD= ch str=E1nek (www.uhk.cz/fim/idv/= )," uv=E1d=ED Dittrichov=E1. Prvn=ED =FArove=F2 zkou=9Aky se zam=EC=F8= uje nap=F8. na oblast c=EDl=F9 podniku, =FA=E8etnictv=ED, tvorby kalkula= ce, obchodn=ED pr=E1vo apod.

Ekonomick=FD "=F8idi=E8=E1k" by mohli z=EDskat tak=E9 nezam=ECstnan=ED v= regionu. V tomto p=F8=EDpad=EC by se v=FDuka konala tradi=E8n=ED formou= . "U=9E jsme jednali s m=EDstn=EDm =FA=F8adem pr=E1ce. Chceme, aby se "=F8= idi=E8=E1k" stal dal=9A=ED formou mo=9En=E9 rekvalifikace. Samoz=F8ejm=EC= jen pro ty lidi bez pr=E1ce, kte=F8=ED maj=ED alespo=F2 z=E1kladn=ED ek= onomick=E9 vzd=ECl=E1n=ED. Zku=9Aenosti ze zahrani=E8=ED prok=E1zaly, =9E= e absolvent=F9m se re=E1ln=EC zvy=9Auj=ED =9Aance na z=EDsk=E1n=ED nov=E9= ho pracovn=EDho m=EDsta," tvrd=ED J. Dittrichov=E1. Jak pro e-learning, = tak klasick=E9 vzd=ECl=E1vac=ED kurzy se odborn=FDmi garanty stali zku=9A= en=ED lekto=F8i z Fakulty managementu a informatiky UHK.

V =C8R m=E1 tento nov=FD syst=E9m vzd=ECl=E1v=E1n=ED za c=EDl zlep=9Ait = ekonomickou gramotnost zam=ECstnanc=F9 v=E8etn=EC mana=9Eer=F9 a vedouc=ED= ch pracovn=EDk=F9. Ti stejn=EC jako jejich kolegov=E9 v ostatn=EDch evro= psk=FDch zem=EDch velmi =E8asto nerozum=ED z=E1kladn=EDm ekonomick=FDm p= ojm=F9m. Podle pr=F9zkum=F9 v N=ECmecku, Rakousku a =8Av=FDcarsku obst=E1= li v z=E1kladn=EDch znalostech ekonomick=E9 terminologie pouze 2 vedouc=ED= zam=ECstnanci ze 100, p=F8esn=EC 2,3 %. V =C8R pak m=E1 tento handicap = v=EDce ne=9E 95 % zam=ECstnanc=F9 s vysoko=9Akolsk=FDm vzd=ECl=E1n=EDm n= ebo maturitou.

Ov=EC=F8ov=E1n=ED znalost=ED v pr=F9zkumech se net=FDkalo ekonomick=E9 t= eorie. =8Alo o b=EC=9En=EC pou=9E=EDvan=E9 term=EDny, kter=FDmi nap=F8. = vrcholov=FD management komunikuje se sv=FDmi pod=F8=EDzen=FDmi nebo se s= nimi ka=9Edodenn=EC setk=E1vaj=ED v ekonomick=FDch rubrik=E1ch novin a = =E8asopis=F9. Je prok=E1z=E1no, =9Ee kv=F9li neznalosti p=F8edev=9A=EDm = podnikov=E9 ekonomiky mohou zam=ECstnanci velmi komplikovan=EC (nebo n=EC= kdy v=F9bec) naplnit sv=E9 pracovn=ED c=EDle, zad=E1n=ED nad=F8=EDzen=E9= ho, sd=EDlet vize nebo strategii firmy. Jde o ur=E8it=FD druh "jazykov=E9= " bari=E9ry.

Mezin=E1rodn=ED projekt EBCL je finan=E8n=EC podporov=E1n Evropskou uni=ED= . Z=EDskan=FD certifik=E1t je i v zahrani=E8=ED uzn=E1vanou kvalifikac=ED= , roz=9Ai=F8uje profesn=ED =9Aance a vyhl=EDdky na lep=9A=ED pr=E1ci. Fi= rm=E1m pak umo=9E=F2uje dokonalej=9A=ED komunikaci a hlavn=EC lep=9A=ED = ch=E1p=E1n=ED fungov=E1n=ED firmy, pom=E1h=E1 zvy=9Aovat v=FDkonnost a p= roduktivitu. Projekt dosud z=EDskal kladn=E9 reference ve v=EDce ne=9E 2= 0 zem=EDch Evropy. Velmi dobr=E9 zku=9Aenosti s n=EDm m=E1 nap=F8. souse= dn=ED Rakousko se sv=FDmi v=EDce ne=9E 10 000 absolventy.

Autor/=F8i: 

3D"HN.IHNED.CZ" (p=F8e=E8teno 203x)
3D"Google"Google 3D"Linkuj.cz"Linkuj.cz 3D"facebook"facebook 3D"del.icio.us"del.icio.us 3D"J=Jagg.cz 3D"P=F8idat.eu"P=F8idat.eu 3D"furl"furl 3D"yahoo"= yahoo! 3D"digg"digg 3D"vybrali.sme.sk"vybrali.sme
Ulo=9Ete si =E8i sd=EDlejte =E8l=E1nek v&nbs= p;soci=E1ln=ED s=EDti (po registraci zdarma)
KONTEXTOV=C9 ODKAZY ET= ARGET
=
DISKUSE
Zp=ECt na =E8l=E1nek P=F8idat n=E1zor p=F8=EDsp=ECvk=F9 v diskusi: 0
= =
<= /tr>
Autor:
E-mail:       Zve=F8ejnit:    Zas=EDlat reakce:
M=ECsto:
Titulek:=
Text: